تبلیغات
فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ (س) - فَاطِمَةَ معصومه سلام الله علیها

فخرقم

آگاهى به فرهنگ و روش زندگى پرافتخار خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و آل على (علیه السلام) و پناهندگى معنوى و عملى به این پناهگاه مطمئن و استوار، یكى از اصیل ترین راه هاى شناخت اسلام ناب و بهره مندى از آن است، چرا كه تنها از سرچشمه زلال اسلام آب نوشیده اند و تبلورى از مكتب حیات بخش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند. در این میان آگاهى به زندگى حضرت معصومه (سلام الله علیها) كه گلى درخشان از گلستان خاندان نبوت است، فرهنگى پربار و سازنده است كه موجب هدایت و رشد بیشتر شده و ما را در مسیر ترقیات معنوى، مددكارى نیرومند در سطح عالى خواهد بود.هر كسى كه تشنه معرفت است و در جست وجوى درستى، فداكارى و راستى، لحظه اى قرار ندارد، گریزى از زانو زدن در پیشگاه این فرزانگان پاك سرشت ندارد تا درس چگونه زیستن را براى رسیدن به مقام قرب الهى و فناى در محبت حق از آن سروران آموخته و به روش ایشان عمل نماید.

ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

آن حضرت در روز اول ماه ذیقعده سال ۱۷۳ هجرى قمرى در مدینه چشم به جهان گشود. آغاز ماه ذیقعده براى حضرت رضا (علیه السلام) و دودمان نبوت، پیام آور شادى مخصوص و پایان یك انتظار عمیق و استثنایى است. زیرا حضرت نجمه (سلام الله علیها) فرزندى جز حضرت رضا (علیه السلام) نداشت و مدت ها پس از حضرت رضا (علیه السلام) صاحب فرزندى نشد. زیرا حضرت رضا (علیه السلام) در سال ۱۴۸ هـ.ق متولد شد ولى حضرت معصومه (سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ یعنى با ۲۵ سال فاصله با توجه به این كه امام صادق (علیه السلام) به ولادت چنین بانویى، بشارت داده بود. بنابراین پس از آن كه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) ایده به جهان گشوده، آن روز براى حضرت نجمه (سلام الله علیها) و حضرت رضا (علیه السلام) روز شادى و سرور وصف ناپذیر و روز مهمى از ایام الله بود. به راستى توصیف عظمت هلهله و غریو شادى از دودمان رسالت را به خاطر این كه امام رضا (علیه السلام) داراى خواهرى شده بود كه سال ها قبل در خبرهاى غیبى به وجود او مژده داده شده بود، نمى توان ترسیم كرد، چرا كه فروغى از كوثر و گلى تابناك از گلشن آل محمد (علیه السلام) چشم به جهان گشوده بود و جهان ملكوت و معنى را صفاى دیگرى بخشیده بود.دیرى نپایید كه در همان سنین كودكى، حضرت معصومه (سلام الله علیها) مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون و در شهر بغداد شدند، لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش على بن موسى الرضا (علیه السلام) بزرگ شدند، در سال ۲۰۰ هـ . ق در پى اصرار و تهدید مامون عباسى سفر تبعیدگونه حضرت رضا (علیه السلام) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این كه كسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهى خراسان شدند. یك سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (سلام الله علیها) به شوق دیدار برادر به همراه عده اى از برادران و برادرزاده ها به طرف خراسان حركت نمودند و در هر شهر و محلى از طرف مردم مورد استقبال واقع مى شدند. اینجا بود كه آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب (سلام الله علیها) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامى شان را به مردم مومن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهل بیت (علیه السلام) را با حكومت حیله گر بنى عباس اظهار مى فرمودند، بدین جهت تا كاروان حضرت به شهر ساوه رسید، عده اى از مخالفین اهل بیت كه از پشتیبانى مامورین حكومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند.

در نتیجه تقریبا همه مردان كاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت معصومه (سلام الله علیها) را نیز مسموم نمودند. به هر حال یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مریض شدند و چون دیگر امكان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نموده و سوال فرمودند: از این شهر (ساوه) تا قم چند فرسخ راه است؟ جواب دادند، ده فرسخ. فرمود مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم كه مى فرمود، شهر قم مركز شیعیان ما مى باشد. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند، در حالى كه «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان اشعرى زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى كشید، و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد كجاوه حضرت در حركت بودند، حدودا روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هـ . ق حضرت وارد شهر مقدس قم شدند.آن بزرگوار به مدت ۱۷ روز در این شهر در محلى كه امروز «میدان میر» نامیده مى شود، زندگى نمودند و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بودند.هم اكنون محل عبادت آن حضرت حجره اى است در مدرسه بیت النور كه محل ارادتمندان آن حضرت است.

وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها)

سرانجام آن بزرگوار یادگار اهل بیت (علیه السلام) در روز دهم یا دوازدهم ربیع الثانى سال ۲۰۱ هـ . ق پیش از آن كه دیدگان مباركش به دیدار برادر بزرگوارش روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند. مردم قم با تجلیل فراوان پیكر پاكش را به سوى محلى به نام «باغ بابلان» كه قبرستان خانوادگى «اشعریون» بود، تشییع نمودند، همین كه قبر مهیا شد، خاندان اشعرى در این كه چه كسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد، دچار مشكل شدند كه ناگاه دو سوارى كه نقاب به چهره داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیك آمدند و پس از خواندن نماز بر آن پیكر پاك یكى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاك و مطهر آن حضرت را به او داد تا در دل خاك نهان سازد. آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن كه با كسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند. سپس موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این كه پس از سال ها حضرت زینب (سلام الله علیها) دختر امام جواد (علیه السلام) اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا كرد و بدین سان تربت پاك آن بانوى بزرگوار اسلام، قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهل بیت (علیه السلام) و دارالشفاى دل سوختگان عاشق ولایت و امامت شد.

فضایل و مناقب حضرت معصومه (سلام الله علیها)

شرافت خانوادگى: او بنت رسول الله و بنت ولى الله و دخت ولى الله و عمه ولى الله است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و كمالات معنوى و روحانى آن بزرگوار است.
عالمه و محدثه اهل بیت (علیه السلام) یكى از والاترین عناوینى است كه نشان دهنده بلندى مرتبه علم و آشنایى كریمه اهل بیت (علیه السلام) با معارف بلند اسلام و مكتب حیاتبخش تشیع است و به آن استناد مى نمایند چرا كه آن حضرت جز از افراد مورد وثوق و اطمینان حدیث نقل نمى كند.او معصومه است: فاطمه معصومه كه خود پرورش یافته مكتب ائمه طاهرین(علیه السلام) و یادگار صاحبان آیه تطهیر است، نمونه عالى اى از طهارت و پاكى است، به حدى كه خاص و عام او را به عنوان معصومه لقب داده اند، چنانچه حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: «من زار المعصومه بقم كمى زارانى» كسى كه فاطمه معصومه را در قم زیارت كند، مثل آن است كه مرا زیارت كرده باشد.
از جمله كسانى كه به شفیعه بودنش در روایات و آثار دینى تصریح شده است، فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: به شفاعت او همه شیعیانم، وارد بهشت خواهند شد.

فضیلت زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در روایات:

۱ـ امام صادق (علیه السلام) فرمود: براى خدا حرمى است و آن مكه است و براى رسول خدا (ص) حرمى است و آن مدینه است و براى امیرالمومنین (علیه السلام) حرمى است و آن كوفه است و براى ما حرمى است و آن شهر قم است و به زودى زنى از فرزندان من در آنجا دفن خواهد شد كه نامش «فاطمه» است، هر كس او را زیارت كند بهشت بر او واجب خواهد شد.
۲ـ امام رضا (علیه السلام) فرمودند: كسى كه فاطمه معصومه را زیارت كند، در حالى كه معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است.
۳ـ امام جواد (علیه السلام) فرمود: كسى كه قبر عمه ام را در قم زیارت كند، سزاوار بهشت است.

جلال و جبروت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)

حضرت آیت الله مرعشى نجفى (ره) به طلاب مى فرمود: علت آمدنم به قم این بود كه پدرم آسیدمحمود مرعشى نجفى (كه از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت امیر (علیه السلام) بیتوته نمود كه آن حضرت را ببیند، شبى (در حال مكاشفه) حضرت را دیده بود كه به ایشان مى فرماید: سیدمحمود چه مى خواهى؟ عرض مى كند: من مى خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) كجاست تا آن را زیارت كنم، حضرت فرموده بود من كه نمى توانم برخلاف وصیت آن حضرت قبر او را معلوم كنم. پدرم عرض كرد: پس من هنگام زیارت چه كنم؟حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را به فاطمه معصومه (سلام الله علیها) عنایت فرموده است. هر كس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را درك كند به زیارت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برود.آیت الله مرعشى (ره) مى فرمودند: پدرم مرا سفارش مى كرد كه من قادر به زیارت ایشان نیستم، اما تو به زیارت آن حضرت برو، لذا من به خاطر همین سفارش براى زیارت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و ثامن الائمه (علیه السلام) آمدم و به اصرار موسس حوزه علمیه قم، حضرت آیت الله حائرى در قم ماندگار شدم.
آیت الله مرعشى (ره) در آن زمان مى فرمودند: «شصت سال است كه هر روز من اول زائر حضرتم.

توجه و توسل علما به حضرت معصومه (سلام الله علیها)

احترام به مقدسات مذهبى و تجلیل و بزرگداشت آن مقدسات، از امور بسیار مهم اسلامى است كه بزرگان و علماى دین اهمیت بسیار مى دادند. نقل شده شاه عربستان وقتى به ایران آمد و هدایایى براى حضرت آیت الله بروجردى (ره) فرستاد، ایشان در میان آن هدایا، چند قرآن و مقدارى از پرده كعبه را پذیرفت و بقیه را رد كرد. در ضمن شاه عربستان تقاضاى ملاقات با آقاى بروجردى كرده بود، این تقاضا توسط سفیر عربستان به ایشان ابلاغ شد ولى آقاى بروجردى این تقاضا را رد كرد، وقتى كه از علت این امر سوال شد گفت این شخص (شاه عربستان) اگر به قم بیاید (به خاطر این كه وهابى است، به زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) نمى رود) و اگر به زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) نرود به مقام ارجمند حضرت معصومه (سلام الله علیها) توهین خواهد شد و من به هیچ وجه چنین امرى را نمى پذیرم و تحمل نمى كنم.
احترام متواضعانه و عمیق رهبر كبیر انقلاب اسلامى و رهبر معظم انقلاب از حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مقدسات دین نیز شاهدى دیگر بر این مطلب است. امام خمینى (ره) آن بزرگ مرد الهى كنار مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) مى آمد و با كمال تواضع و خضوع ضریح را مى بوسید.
حضرت امام خمینى (ره) در یكى از قصاید خود تحت عنوان «مدیحه نورین نیرین» فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فاطمه معصومه (سلام الله علیها) پس از چند شعر مى گوید:

نور خدا در رسول اكرم پیدا
كرد تجلى ز وى به حیدر صفدر
وز وى تابان شد، به حضرت زهرا
اینك ظاهر زدخت موسى جعفر
آبروى ممكنات جمله از این نور
گرنبرى باطل آمدند سراسر
دختر چون این دو از مشیمه قدرت
نامد و ناید دگر هماره مقدر
آن یك امواج علم را شده مبدا
وین یك اخواج حلم را شده مصور
آن یك بر فرق انبیاء شده تارك
وین یك در ملك كبریایى مشعه
لم یلدم بسته لب وگرنه بگفتم
دخت خدایند این دو نور مطهر
آن یك بر ملك لایزالى، تارك
وین یك بر عرش كبریایى افسر
آن یك خاك مدینه كرده مزین
صفحه قم را نموده این یك انور
خاك قم این كرده از شرافت، خبت
آب مدینه نموده آن یك، كوثر
عرصه قم غیرت بهشت برین است
بلكه بهشتش یساولى است برابر
زیبد اگر خاك قم به عرش كند، فخر
شاید گر لوح را بیابد همسر
خاكى عجب خاك، آبروى خلایق
ملجاء بر مسلم و پناه به كافر

------
منبع :
روزنامه جوان


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : 8 آبان 90
  • نظرات()