تبلیغات
فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ (س) - فَاطِمَةَ معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه(علیها السلام)؛ حقیقت لیلة القدر

ابعاد عظمت شخصیت و جایگاه رفیع بانوی بزرگوار حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) باوجود فضایل و كرامتهای بسیار كه در كتب تاریخی از ایشان روایت شده، هنوز ناشناخته مانده است. مطالعه زندگانی كوتاه اما پرخیر و بركت ایشان، به راستی اعجاب آور بوده و ثمرات گرانبهایی از ایشان به یادگار مانده است؛ اما با كمال تأسف جلوه های شخصیت شگفت و بسیار عمیق و تأثیرگذار همچنان ناشناخته باقی مانده است. گاه چهره ای از آن بانو ارائه می شود كه با واقعیت زندگی مظلومانه آن بزرگوار چندان تناسبی ندارد و این خود حكایت دیگری از مظلومیت آن بانوست.
آنچه در پی می آید، حاصل تأملی كوتاه در باب فاطمه(س) و عظمت اوست:
1- حضرت فاطمه(س) حقیقت لیلة القدر است. شیخ كلینی در كافی، حدیث شریفی را در این باب از حضرت موسی بن جعفر(ع) در تفسیر باطنی آیات شریفه «حم، والكتاب المبین، انا انزلناه فی لیلة المباركه...» آورده و تأكید دارد كه «حم»، حضرت محمد(ص) است. «كتاب مبین»، وجود مبارك امیرمومنان علی(ع) و «لیله» هم فاطمه زهرا(س) است. (كافی ج 2، ص 326). حضرت امام خمینی(ره) نیز بر همین مطلب صحه گذارده است. (آداب الصلاة ص 329) آری فاطمه(س)، حقیقت شب با عظمت قدر است.
2- در كافی شریف آمده است كه حضرت فاطمه(س)، پس از رحلت پیامبر اعظم(ص)، هفتاد و پنج روز زنده بود و در این مدت امین وحی جبرئیل مدام نزد ایشان نازل می شد. در همین مراوده ها، اخباری از آینده و آنچه بر ذریه آن بانو مقدر شده مذكور می شده و علی(ع) آن را املا می كرده است. (كافی، ج 2، ص 355). این فضیلت به تعبیر امام خمینی(ره) جز در طبقه اول از انبیای عظام و برخی از اولیایی كه در رتبه آنها هستند، درباره هیچ كس نبوده است. (صحیفه نور، ج 19، ص 278) امام راحل(ره) همچنین در وصیت نامه خود آورده اند: «ما مفتخریم كه «صحیفه فاطمیه» كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی بر زهرای مرضیه است، از ماست.»

3- همه مقامات معنوی كه برای رسول اعظم(ص) و ائمه (ع) هست، برای حضرت فاطمه(س) نیز هست. (بحارالانوار، ج 43 و ج 12 و...) با آنكه آن حضرت نه حاكم است و نه قاضی و نه خلیفه، این مقامات سوای وظیفه حكومت است (كتاب ولایت فقیه امام ص 43) فاطمه(س)، فقط یك زن نیست، كه انسان به تمام معناست، تجلی انسان كامل، انسان كاملی كه حجت بر تمام آدمیان است.
4- در خطبه های شورانگیز و سخنان كم اما گهربار فاطمه(س)، جهانی بی پایان از معنویت و سرشار از عرفان و حكمت نهفته است كه می تواند انگیزه، راهنما و راهگشای انسان دردمند و نیازمند همه اعصار و قرون باشد؛ بویژه در این زمانه كه به نام دفاع از زن و جنبش فمنیست، چه بیدادها كه روا می دارند. آن بانوی فرزانه در مسجد مدینه خطبه ای غرا خواند و در آن از مسایل بسیاری سخن گفت. در بخشی از آن خطبه به تبیین علل احكام الهی پرداخته و فرموده است: «پروردگارا، ایمان را برای شما باعث تطهیر و پاكیزگی از شرك و كفر و پلیدی قرار داد. نماز را برای تنزیه دلها از كبر و نخوت و زكات را برای تزكیه نفس و مال و جان و افزونی روزی مقرر فرمود و روزه را برای اثبات تحقیق در اخلاص و حج را برای تحكیم مبانی دینی و اعتلا و تعلیم كلمه توحید و عدل را برای ارتباط و تألیف قلوب و اطاعت ما خاندان را برای حسن انتظام امور اجتماعی و امامت ما اهل بیت را برای ایمنی و امان از اختلاف و تفرقه و لغزش و جهاد را برای عزت و ارجمندی و سربلندی ملت اسلام و صبر را برای استحقاق اجر و امر به معروف را برای مصالح عامه مردم و نیكی به والدین را برای مصونیت از غضب خود و صله رحم را برای پیوستگی ارحام و اقارب و وحدت ملی و قصاص را برای حفظ خونهای مردم و وفای به نذر را برای رسیدن به مغفرت و نیل به آموزش و تمام كردن كیل و وزن را برای اعتماد و حفظ اموال از نقص و زیان و نهی از شرب خمر را برای دوری از رجس و پلیدی و ترك سرقت و دزدی را برای حصول عفت و امنیت اجتماعی و ترك شرك را برای خلوص عبودیت قرار داده است.
5- حضرت فاطمه(س) فقط یك زن خانه دار نبود كه به تربیت فرزندانی بسنده كند كه هر كدام از آنان خود به سان یك ملت برای جامعه اسلامی و بلكه برای تمام بشریت عمل كردند و هنوز هم چراغ فروزان برافروخته شده توسط آن بزرگواران، جهان تاریك را روشنی می بخشد، فاطمه(س) در كنار این عمل ارزشمند، و انسجام رسالت بزرگ مادری، حضوری سیاسی و اجتماعی نیز در عرصه های مورد نیاز داشت. حضور آن بانو در عرصه های نبرد بویژه پشت صحنه های دفاع، در مداوای مجروحان، در تاریخ ثبت است آن بانو در حجة الوداع هم حضور داشت. دفاع او پس از رحلت پدر بزرگوارش از حریم ولایت علوی، از صحنه های تابناك تاریخ اسلام است. قطعاً دفاع فاطمه زهرا(س) از جانشینی امیر مؤمنان علی(ع)، فقط دفاع زنی از شوهر خویش نیست كه تنها در چارچوب خانواده و مناسبات یك زوج دید و آن را بررسی كرد؛ بلكه دفاع فردی مسؤول از میان جامعه اسلامی از امامی است كه حق مسلم وی مبنی بر خلافت پیامبر، نادیده گرفته شده است. این مبارزه، اولین ندای معترضانه و نخستین فریاد بلند بر كژاندیشان و فرصت طلبان است. شایسته است زنان آگاه و مسلمان در تمام زمینه ها در جامعه اسلامی به این بانوی پاك كه پاكی اش را نه فقط در كنج عزلت و عبادت بلكه در عین حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی صدر اسلام به دست آورده است، تأسی كنند.
6- سخن كوتاه كنیم. درباره آن بانو چه می توان گفت؟ شخصیتی كه پدرش او را «مام» خویش خواند. فاطمه(س)، مدار آفرینش و علت خلقت است. فاطمه(س) بنیان عفت و اساس عصمت است. فاطمه(س) مدار عظمت و ملاك حجت است. فاطمه(س) ام ابیهاست.
فاطمه(س) دختر نبوت و همسر ولایت است. فاطمه(س) مادر زینب است. آری فاطمه (س) همه اینها هست، اما فراموش نكنیم كه فاطمه(س)، فاطمه است.

نویسنده: دكتر محمدعلی برزنونی
------
منبع :
قدس


  • نوشته شده توسط : میثم طاهری
  • در تاریخ : 11 دی 89
  • نظرات()